Vanliga frågor

Om Marley Spoon:

  • Är Marley Spoon en prenumerationstjänst?
    Ja! Marley Spoon är en flexibel prenumerationstjänst, vilket innebär att du automatiskt får måltider baserade på dina preferenser, som debiteras varje vecka från ditt konto. Du kan alltid gå in och ställa in hur ofta du vill ta emot din matkasse, hur många portioner du vill ta emot och vilka recept du gillar, och till och med hoppa över veckor eller pausa tjänsten vid behov.
  • Finns det ett minsta orderantal?
    Den minsta matkassen vi erbjuder passar för 2 personer och innehåller 3 maträtter. Du kan välja fritt mellan alla våra recept, som är bl.a. vegetariska, fisk, kött, osv. Våra ingredienser (inklusive kött och fisk) kan hålla sig färska i minst fyra dagar.
  • Erbjuder Marley Spoon frukost, lunch eller dessert?
    Just nu ligger vårt fokus på att göra middagstiden så enkel som möjligt, så än så länge erbjuder vi inte frukost- eller lunchalternativ. Vi tror dock att alla rester blir en utmärkt lunch nästa dag!
  • Hur kontaktar jag kundtjänst?
    Du kan nå vår kundtjänst genom att skicka ett email till kontakt@marleyspoon.se, ring oss på 084 468 82 42, eller chatta med oss via vår chatt som du finner nere i högra hörnet på hemsidan. Vi ser till att svara på ditt meddelande inom 24 timmar.
  • Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?
    Klicka bara på "Logga in" på vår hemsida eller i appen och välj sedan "Glömt lösenord?". Du kommer att vidarebefordras till en ny sida där du kan återställa ditt lösenord, som vi skickar till dig via e-post. Om du har några problem, ring bara (08) 446 882 42 eller skicka ett e-postmeddelande till kontakt@marleyspoon.se
  • Är det möjligt att ändra min order efter att den har bekräftats?
    Ja! Gå till "Ordrar" i ditt konto så ser du att det finns en nedräkning för att ändra dina kommande leveranser. Du kan ändra din beställning upp till 6 dagar före leverans.

Recept och ingredienser:

  • Varifrån kommer Marley Spoons ingredienser?
    Här på Marley Spoon lägger vi stor vikt vid att köpa våra råvaror från noggrant utvalda leverantörer för att garantera en konstant god kvalitet på våra ingredienser. Vi gör mycket för att alltid välja hållbara produkter om vi kan. Vi köper kött från frigående grisar och kycklingar, och våra lamm och nötkött kommer från djur som har levt ett bra liv. När vi köper konserverade produkter, fokuserar vi på produkter som inte innehåller några konstgjorda konserveringsmedel, smakförstärkare eller färgämnen, inga genetiskt konstruerade ingredienser och i bästa fall inget tillsatt socker eller salt.
  • Erbjuder ni vegetariska eller veganska recept?
    Vi erbjuder minst 5 vegetariska recept varje vecka, och veganalternativ finns på vår meny från gång till gång. Vi gör ingen skillnad i priset för våra vegetariska och icke-vegetariska rätter eftersom de innehåller en mängd olika kolhydrater, säsongsgrönsaker och färska örter och kryddor. Vi ser till att makronäringsprofilen uppfylls genom att inkludera rika källor till vegetariska proteiner som i allmänhet är jämförbara i pris med icke-vegetariska proteiner.
  • Hur länge håller sig ingredienserna färska efter leverans?
    Din matkasse transporteras i kylbilar som säkerställer att ingredienserna håller sig färska hela vägen fram till din dörr. Packa bara upp ingredienserna så snart som möjligt och ställ in i kylskåpet eller enligt etiketten. Varor som ställs in i kylen håller i ytterligare fyra dagar.
  • När och hur kan jag se recepten för följande vecka?
    Varje vecka skickar vi ett mejl till dig med 30 nya recept för de kommande veckorna. Du kan också läsa recepten för 4 veckorna i förväg på vår hemsida under fliken "Meny".
  • Behöver jag några extra ingredienser utöver de som levereras?
    Ja, men endast några få skafferivaror som olivolja, ägg, salt och socker, som vi antar att våra kunder redan har hemma. Varje gång din matkasse är på väg kan du se vilka extra ingredienser du behöver för varje recept i det e-postmeddelande vi skickar till dig.

Leverans och ingredienser:

  • Till vilka områden levererar Marley Spoon?
    Vi levererar till ett flertal stadsområden. Ange ditt postnummer på ordersidan, för att se om vi levererar till ditt område ännu. Om du har några frågor angående leverans, ring gärna oss på 08 446 882 42 eller maila oss på kontakt@marleyspoon.se.
  • När levereras matkassarna?
    Vår leveransdag är varierande. Du kommer få ett e-mail dagen innan leverans med en indikation på när du kan förvänta dig din kasse inom det tidsfönster som du valt. Om du har några frågor angående leveranser, ring oss gärna på 08 446 882 42 eller skriv ett e-mail till kontakt@marleyspoon.se.
  • Hur hålls ingredienserna färska under transporten och hur ska jag förvara dem?
    Dina matkassar skickas i kylda fordon, vilket innebär mindre förpackningar och mindre risk att maten förstörs under processen. Om produkterna förvaras ordentligt efter leverans bör alla ingredienser hålla sig till slutet av bäst före datum. Dina grönsaker håller sig färska i minst 4 dagar efter leverans. Dina matkassar innehåller även isoleringspåsar och isförpackningar som säkerställer att allt håller sig svalt innan det packas in i kylen. Dessa förpackningar kan du sedan återvinna. Kött och fisk ska förvaras under 5 grader. I de flesta kylskåp är luften kallare längst ner i kylen, så förvara dina kött- och fiskprodukter där! När det kommer till dina örter rekommenderar vi att allt förvaras i kylen, förutom basilika. Örterna bör vara i framkanten av kylskåpet, så att de inte ligger för nära kylaggregatet, vilket får dem att vissna.
  • Måste jag betala för frakt?
    Fraktkostnaderna är inkluderade i ditt köp - inga dolda kostnader!

Prenumeration och matkassar

  • Hur många olika matkassar erbjuds?
    För närvarande erbjuder vi två olika planer: en 2-personers och 4-personers matkasse. Båda ger dig möjligheten att själv välja hur många kvällar i veckan du vill laga mat med Marley Spoon. För 1-persons hushåll rekommenderar vi att välja kassen för 2 personer, så du kan laga mat en gång, men får en extra måltid till nästa dag.
  • Vad är skillnaden mellan de två kassarna?
    Matkassen för två personer är perfekt för två vuxna. Kassen för 4 personer kan mätta upp till 4 vuxna, så familjer med små barn kommer att ha extra mat för hungriga föräldrar eller lite kvar till lunch nästa dag. Kassen för 4 personer är också idealisk för rumskamrater som lagar mat tillsammans, samt för middagsbjudningar.
  • Hur kan jag byta matkasse?
    Logga bara in på ditt konto och gå till fliken "Inställningar". Här kan du ändra din typ av matkasse samt leveranspreferenser.
  • Vad är en flexibel prenumeration?
    En flexibel prenumeration innebär att du själv bestämmer vilka veckor du vill ta emot matkassar och du betalar bara för det du får. Gå in på dina kontoinställningar för att aktivera eller pausa veckor. Du kan planera upp till 8 veckor i förväg! Här kan du även avsluta din prenumeration.
  • Hur avslutar jag min prenumeration?
    Du kan enkelt avsluta prenumerationen online genom att gå till "Mina inställningar", men observera att du måste avsluta prenumerationen minst 6 dagar innan nästa leverans, så att vi nu kan justera vår produktionstid.